Wat is overpronatie?

Overpronatie is een veelvoorkomend voetprobleem dat bij 60 a 70% van de bevolking voorkomt. Het is een van de belangrijkste oorzaken van hielspoor. Overpronatie duidt op een verkeerd looppatroon. Het probleem is vaak alleen zichtbaar tijdens het lopen of staan.

Om pronatie en supinatie beter te bergrijpen moeten we eerst kijken naar het ons looppatroon, hetgeen in 3 fases wordt verdeeld:

1) haklandings-fase: de voet landt op de hiel

2) midstands-fase: de voet is volledig op de grond

3) afzet-fase: alleen de tenen zijn op de grond en voet zet zich af

Looppatroon Haklandingsfase Midstandsfase Afzetfase
Pronatie en supinatie staan aan de basis voor een normaal looppatroon en vormen ons natuurlijk schokdempings-mechanisme.

De voet raakt eerst de grond met de buitenkant van de hiel en direct na de haklanding begint de voet naar binnen te kantelen (pronatie). Aan het eind van de midstands-fase kantelt de voet naar buiten (supinatie) en 'bereidt zich voor' op de afzet (ook wel afwikkelingsfase genoemd).

Tijdens pronatie zijn de spieren in de voet los en relaxed en tijdens supinatie worden de spieren juist gespannen. Bij het proneren zakt de voetboog door en bij supineren wordt het voetgewelf weer omhoog gebruikt. Pronatie en supinatie is dus een veermechanisme- net als de schokbrekers in uw auto.

Overpronatie en hielspoor

Men spreekt van overpronatie als de voet aan het eind van midstandsfase zich niet herstelt en dus niet supineert. In plaats daarvan blijft de voet in pronatie-positie en de spieren blijven los. De enkel kantelt enigszins naar binnen.

En nog belangrijker: het voetgewelf zakt te ver door, hetgeen een onnatuurlijke spanning en druk op de peesplaat veroorzaakt. Dit kan na verloop na tijd tot klachten zoals hielspoor leiden.
Correctie-zooltjes
Daarbuiten brengt overpronatie ook een binnenwaartse rotatie van het onderbeen teweeg, hetgeen een biomechanische kettingreactie veroorzaakt in de knie, heup en onderrug.

Overpronatie wordt erger met ouderdom, vandaar dat klachten zoals hielspoor (maar ook knie-en rugpijn) meer voorkomen bij mensen boven de 50.

Overpronatie corrigeren met zooltjes

Overpronatie kan voorkomen worden door het dragen van corrigerende zooltjes. Een podo-therapeut of podoloog kan op maat-gemaakte zooltjes leveren die speciaal aan de individuele vereisten van de patient voldoen.

Maar tegenwoordig zijn er ook 'standaard-zooltjes' op de markt die voor veel mensen effectief zijn in het bestrijden van overpronatie. Lang niet iedereen die voetklachten heeft, heeft behoefte aan speciaal-gemaakte zolen. Het is vaak een kwestie van genoeg ondersteuning onder het voetgewelf en stabliteit in de hiel.

FootActive biomechansche inlegzolen geven ondersteuning en schokdemping op de juiste plekken van de voet. De zooltjes zijn voordelig en toch werkzaam! Er zijn een aantal verschillende modellen beschikaar, in alle schoenmaten - ook kindermaten.

Inlegzolen hielspoor FootActive inlezolen voorkomen overpronatie
Onderzoek in de VS en Australie heeft aangetoond dat goede ondersteunde zolen gecombineerd met dagelijkse strekoefeningen, een positief resultaat oplevert voor de meerderheid van mensen met hielspoor.

Hielspoor zolen Kuitspieren strekken